1922 (2017) Recension

Brott Drama Skräck
5

1922” är ytterligare en Stephen King adaption och denna gång får filmen sin premiär på Netflix. Thomas Jane tar sig an huvudrollen som en bonde som 1922 beslutar sig för att ta sin fru av daga av ekonomiska orsaker. För att lyckas med sin plan övertygar han sin tonåriga son att hjälpa till. Det kommer visa sig att det är inte lika lätt att bli av med hans fru som han trott från början.

Detta är väl inte direkt någon dålig film och den är välspelad och välgjord när man tänker på att den måste haft en ganska mager budget. Jag gillar Thomas Jane och han är riktigt bra i rollen som Wilfred men där tar nog allt bra slut också.

Problemet är att historien är så väldigt standard och att man därav inte lyckas skapa något minnesvärt. På något sätt känns det som filmen gjorts för att kliva upp på biograferna, men när den väl var klar så beslutade man att dumpa ut den på Netflix istället. Visst här finns några minnesvärda scener, allra helst den med råttorna, men visst har vi även sett den scenen tidigare i andra filmer.

Känslan man får av denna film är att den skulle fungerat långt bättre, nedklippt, i någon antologifilm baserad på Kings noveller. Nu känns den utdragen och seg och det är bara i slutet när Thomas Jane verkligen får fart som den blir värd att se. Men det är alldeles för lite och alldeles för sent för att lyfta denna film till något speciellt. Nu duger den att se och inte mycket mer!

5