Barås hörna: Doctor Strange (2016) – Recension

Barås hörna

I fredags när jag åkte till jobbet hörde jag en recension av ovanstående film i P1 Kultur. Inte nog med att blyrövarna på Sveriges skitnödigaste kulturredaktion, som har för vana att skriva långa och högfärdiga texter om någon trist teaterföreställning de sett, eller någon bok de läst, nu nedlät sig till att se en Marvel-film, de gav den dessutom väldigt gott omdöme. Jag förstod att det jag skulle få uppleva var något alldeles speciellt.

I huvudrollen ser vi Benedict Cumberbatch spela Dr Stephen Strange, som är en av världens främsta kirurger, och han vet om det. Han är högmodig, egocentrisk och känslokall (påminner om hans andra stora roll, Sherlock Holmes, om än inte lika socialt handikappad). En bilolycka gör honom dock oförmögen att använda sina händer, och han blir besatt av att bli återställd. När allt hopp verkar ute leds han till Katmandu och ett litet tempel där han introduceras för uråldriga läror om magi, och plötsligt öppnas ett fönster till ett betydligt större universum än han tidigare trott på.

Jag har svårt, till och med efter att ha smält filmen i någon dag nu, hitta några uppenbara brister med filmen. Jag listar istället de främsta styrkorna:

Benedict Cumberbatch

Karln är helt enkelt fenomenal. Han är inte bara träffsäker i sitt porträtt av en man som förlorat allt, utan också den känslomässiga resa som det innebär att få hela sin världsbild nedriven och hur han reagerar på det. Lägg därtill en komisk tajming jag inte sett sen vi först fick se Robert Downey Jr sitta och bromance:a med en robotarm i ”Iron Man” från 2008.
När han senare rakar till ett stiligt skägg så inser jag att mannen är GJORD för rollen, och plötsligt projiceras alla bilder jag någonsin sett av Dr Strange från serietidningsvärlden på hans ansikte. Han ÄR Dr Strange!

Det visuella

HERREJÄVLARIMINLILLALÅDHELVETE.
Man kan tala om paradigmskiften i filmeffekter, filmer som tar nästa språng i utvecklingen. Först ”Terminator 2”, och sen ”Jurassic Park”, sen ”The Matrix”, sen ”Transformers”, sen ”Inception” och ”Avatar”. ”Dr Strange” tar det till en helt ny nivå! Nästan varenda scen är ett visuellt mästerverk, och vissa scener är som en psykedelisk bergochdalbana, där man nästan får kippa efter andan. Jag har inte suttit och svurit i ren upphetsning på många år som jag gjorde till denna.

Tonen

Dr Strange” lyckas med att både vara väldigt engagerande, spännande och rolig på samma gång. Ena sekunden sitter man och biter på naglarna, och nästa sekund garvar man rakt ut. Det är uppfriskande när man verkligen får skratta med magen, och inte högfärdigt fnissa till för att skämtet var ”smart”. Ibland är det skönt med skämt som är roliga för att de bara är roliga.

Storyn i sig är kanske inget speciellt överraskande. Den som kan sin Marvel-story kommer att kunna räkna ut ploten på fem minuter, och för oinvigda är det heller ingen obekant struktur. Ett klassiskt heros journey-narrativ, lite ”the old student betrayed the master”-klyschor osv. Men det är inte tillräckligt för att vara störande eller för att man ska rulla med ögonen.

Man börjar verkligen fundera på om Marvel Studios KAN göra en dålig film. Hittills har de gjort bra, mindre bra och fantastiska filmer och serier, men ingen uppenbart dålig.

Jag uppskattar verkligen att Marvel är ambitiösa, att de testar olika genrer, som familjekomedi (”Ant-Man”), Sci-Fi/Rymdkomedi (”Guardians of the Galaxy”), spionthriller (”Captain America: Winter Solder”) och så vidare. ”Dr Strange” faller nog under kategorin ”Harry Potter-fast fan så mycket coolare och roligare än störiga ungar”-kategorin.

Betyget blir nära på full jävla pott. Med beröm mycket väl godkänd, och kanske kanske det bästa Marvel Studios hittills har gjort. Tycker du att den här filmen är tråkig så behöver du verkligen ta dig i kragen.

Och som vanligt, stanna kvar till efter eftertexterna. Det trodde jag alla som någonsin sett en Marvel-film visste vid det här laget.

[signoff icon=”video”]Originaltitel: Doctor Strange Språk: Engelska Genre: Action, Fantasy, Äventyr Regi: Scott Derrickson Manus: Jon Spaihts, Scott Derrickson, C. Robert Cargill Skådespelare: Benedict Cumberbatch, Chiwetel Ejiofor, Rachel McAdamsBenedict WongMads Mikkelsen, Tilda Swinton, Benjamin Bratt, Scott Adkins Format: Bio Producerad: 2016 Länkar: IMDB Speltid: 115 min Bolag: Marvel Studios, Walt Disney Pictures Releasedatum: 2016-10-28 (Bio) Köp eller hyr: Discshop, Cdon[/signoff]

andreas-baras-banner