6 Below: Miracle on the Mountain (2017) Recension

Äventyr Biografi Drama
2

Förfärlig

En strandsatt människa på ett berg som måste kämpa mot naturen för att överleva lånar sig ofta till att bli en bra och intressant historia. Lägg där till att det hänt på riktigt och filmen lyfter ännu mer. Vi har sett några lysande exempel på detta under de senaste åren och nu står vi inför en sådan film igen. MEN, här vill man ta bort det mänskliga elementet och mena på att en högre makt hjälpte filmens/verklighetens person överleva och där kliver jag av tåget på direkten!

Detta är historien om Eric LeMarque, ”känd” Olympisk hockeyspelare och överlag vintersportfanatiker, som 2004 fann sig vilsen på Mammoth Mountain i östra Kalifornien. På det var han tydligen drogmissbrukare också och under 8 dagar gjorde han allt för att överleva och hitta tillbaka till civilisationen inge.

Låter väl spännande om det inte vore för att filmen är skit rakt igenom! Josh Hartnett kliver in i rampljuset igen och det i värsta filmen tänkbart för honom. Detta är en röra till film och vart sanningen ligger i denna historia kommer bara från verklighetens Eric LeMarque och många tycker han kryddat historien lite väl och trovärdigheten lyser med sin frånvaro.

Men vad vi får är en Josh Hartnett som knappt visar en känsla filmen igenom, det är som han är ute och shoppar mer än kämpar för sitt liv. Massor av scener där han vaknar upp efter att ha sovit, äter av sig själv(!), och på det massor av kristna referenser. Filmen har också Mira Sorvino i rollen som Hartnetts mamma! Detta till trots att hon bara är 11 år äldre än Hartnett! Suck!

Detta är en plåga till film och du önskar snabbt att han skulle frysa ihjäl så filmen kunde vara över!

2

Förfärlig