Se serien hos HBO Nordic

The Deuce (2017 TV) Recension

Drama
7

The Deuce” är en serie som utspelar sig i 70- och 80-talets New York bland dess prostituerade, småskurkar och brottslingar och framför allt på porrindustrins framsteg under denna tid men också konsekvenserna – droghandeln exploderade och HIV slog ned som en bomb bland New Yorks alla innevånare.

Det tidsenliga i denna serie är väldigt träffsäkert om än att dess green screen element ibland blir väldigt uppenbara. Men det är väldigt lätt att dras in i det visuella och det är faktiskt en fröjd att se alla hiskeligt fula kläder och frisyrer. Gillar också när James Franco går ifrån det komiska och in i det mer allvarliga, han är faktiskt en riktigt bra dramaskådis också! I serien spelar han tvillingar och det kräver sin man det också. Förutom honom sticker även Maggie Gyllenhaal ut i sin roll som den prostituerade Candy. Resten av karaktärerna har inte riktigt hittat fram ännu men jag gissar att de kommer få chansen att synas mer och utvecklas mer.

Och visst, jag gillar seriens karaktärer och miljöer, de funkar, ingen tvekan om det. Men så kommer vi då till seriens fokus, för som tittar behöver jag kunna greppa den röda tråden och kunna hålla i den genom historien. Här finns så många trådar så man vet inte riktigt vad man skall fokusera på. Och när du tror dig veta vilken grupp av karaktärer vi kommer att få följa så introduceras snabbt ännu fler. Detta leder till att man får en väldigt splittrad känsla för serien. Nu är detta bara första avsnittet och det är svårt att döma ut en serie så tidigt. Men den behöver en gemensamma nämnare och det har den inte ännu, frågan är om den kommer att få det? Jag hoppas det i varje fall!

Även fast jag låter tveksam så gillar jag det jag ser! Kläder, scenerier, foto, klippning och manuset är riktigt bra och engagerar mig som tittare. Det kommer bli intressant att följa alla dessa karaktärer och se vart de hamnar i slutänden.

7