Hassel (2017 TV) Recension

Brott Drama Thriller
5

Jag har dragit på det i det längsta att se nyversionen om Polisen Roland Hassel. Författaren Olov Svedelid skapade karaktären i sina böcker där den första, ”Anmäld försvunnen”, gavs ut 1972. Det blev hela 30 böcker i serien om Hassel och hans kollegor inom spaningsroteln. När det begav sig under 80- och 90-talet filmade man 12 stycken av dessa historier och Hassel porträtterades då suveränt av Lars-Erik Berenett. 2017 var de då dags att damma av Hassel och föra honom in i 2000-talet via Viaplays seriesatsning.

I huvudrollen hittar vi denna gång Ola Rapace som kan kännas både som ett bra och dåligt val. Han har ju en tuff aura och som polis i en serie kan det passa bra. Men karaktären Hassel har ju också en mer känslosam sida (i böckerna och tidigare filmer) och frågan är om Rapace är den rätta för att föra över sådana känslor? Det är lite si och så med det kan jag säga. Överlag är detta en ganska standardserie och visst fungerar den på det planet då vi svenskar är duktiga på deckare. Det hela har ett mysterium, det är hårt och stundtals våldsamt, och de obligatoriska familjeproblemen finns här.

Hade detta inte varit just Hassel så hade jag kunna ta till mig serien bättre. Det hela är välgjort och jag gillar samspelet mellan Hassel och hans partner Thomas Meyer (Shanti Roney) även om det kan bli lite väl babbligt ibland. Här finns även en styvdotter med i bilden och hon spelas riktigt bra av Wilma Lidén.

Men när det kommer till seriens kärna, mordgåtan, ja då är det faktiskt inte lika bra. För det första tar man inte livet av en huvudkaraktär som Yngve Ruda, det gör man bara inte. Sedan är detta inte särskilt ”mystiskt” utan mordgåtan är lätt att se vart den kommer att sluta. Serien lyckas inte heller bygga upp någon spänning och längtan efter mer. Nej det hela är som ett mellanavsnitt i en medioker deckare och Hassel förtjänar långt mer än att behandlas så här.

Detta är inte någon unik Hassel utan mer som en standarddeckare och som sådan missar den rejält. Visst det hela är välgjort och skådespelarna gör precis vad man kan förvänta av dem. Men för att vara Hassel måste man göra något långt bättre än detta.

5