All Inclusive (2017) Recension

Komedi
7

All inclusive” baseras på den danska filmen med samma namn som såg dagens ljus 2014. Varför har vi inte sett den filmen på de svenska biograferna kanske du undrar? Jo det är faktiskt så att filmbolaget bakom filmen inte tror att vi i Sverige kan ta till oss komedier från andra nordiska länder. Därav gjorde man en remake på filmen istället. Det är faktiskt så illa att den danska förlaga inte ens har släppts på dvd i Sverige! Väldigt underligt tycker jag!

När det kommer till den svenska versionen har man faktiskt backat tillbaka humorn och infogat mer allvar och dysterhet i filmen. Men filmen är torts det översållad av humor som bjuder på situationer många av oss kan känna igen. Visst är karaktärerna stereotyper och man överdriver deras personligheter rejält i denna film. Men det är ju också för att det hela skall bli mera pinsamt och dråpligt och på det planet fungerar denna film bra.

Här möter vi Inger (Suzanne Reuter) en snart 60-årig kvinna som reser till Kroatien tillsammans med sina två vuxna döttrar, präktiga Malin (Jennie Silfverhjelm) och den vilda lillasystern Tove (Liv Mjönes). Resan skulle ha inkluderat fadern i familjen men när han är otrogen med sin assistent så reser de tre iväg utan honom. Familjens alla tillkortakommanden kommer till sin spets i filmen och historien kryddas av syskonbråk, en deprimerad mor och en strulig väg mot ett ljusare liv.

Jag gillar denna film och jag har svårt att ta till mig den dåliga kritik den fått. Detta är inte filmkonst på någon högre nivå och det är väl så man skall se den också. Den speglar, likt ”Sällskapsresan”, det vardagliga i våra liv som kommer till ytan i en miljö där man nog inte borde försöka lösa livets alla problem. Men det är också det som gör det roligt. Jag gillar de tre huvudrollerna och tycker att de har personkemi i överflöd. Bi-rollerna i filmen är också bra om än kanske lite platta.

Filmen bjuder på alla känslolägen och visst kan man känna igen sig i en del av det som händer. Överlag en lyckad komedi som underhåller för vad den är.

7