Marvel’s Runaways (2017 TV) Recension

Action Drama Sci-Fi
5

Runaways” är för mig ett okänt fenomen inom Marvels stora katalog av superhjältar. Jag hade väl inga större förväntningar på serien och dess karaktärer, men efter att ha sett tre avsnitt av serien så måste jag konstatera att detta är bortom tråkigt. Det hela är väldigt segdraget och engagerar inte på något plan. Vad vi bjuds på är väldigt stereotypa karaktärer som ingen verkar ha varit intresserad av att ge lite kött på benen. De är platta och entoniga, även fast det är en väldigt mixad rollista, och mer irriterande än något annat. Det känns som man är livrädd att gå utanför ramarna när det kommer till karaktärerna och det gör dem tråkiga att se.

Grunden för serien är att vi har en grupp av människor med superkrafter, eller hur? Konspirationer, mysterium och traumat av att upptäcka att ens föräldrar är superskurkar. Det onda och goda strider mot varandra, och intrigerna växlar fram och tillbaka, ena gången får det onda övertaget, för att sedan tas tillbaka av det goda. För mig var det så serien skulle spela ut sig men ack så fel man kan ha. Efter tre avsnitt har vi kanske fått se karaktärerna använda sina ”förmågor” i några minuter. Detta skulle ju vara superhjältar inte ”Gossip Girl”! Men likt ”Inhumans” undviker man här allt vad specialeffekter heter, antagligen för att spara pengar, och det gör denna serie mer till drama än något fyllt med action och äventyr. Detta leder till en väldig mager produktion där karaktärerna bara pratar om problemen istället för att ta itu med dem fysiskt. Jag får en sån amatörmässig känsla av denna serie och det är halvmesyrer hela vägen. Det hela känns snabbt producerat med den magraste av budgetar och slutresultatet är inte upphetsande att se.

Det är ingen fart alls i denna serie utan den känns mer som den står och trampar på samma ställe. Man blir otroligt besviken men ändå inte överraskad – Marvel har uppenbart stora problem med sina tv-serier som produceras utanför Netflix. Jag kommer se resten av serien, men jag har inga stora förhoppningar om bättring, och jag tror inte serien överlever bortom sin första säsong.

5