Mr. Mercedes (2017 TV) Recension

Thriller
8

Toppen

9

Mr Mercedes SmileyDet råder väl ingen som helst tvekan om att 2017 är Stephen Kings stora år! Med filmer så som ”The Dark Tower” och ”Det” på gång och tv-serier som ”The Mist”, ”Castle Rock” och nu ”Mr. Mercedes” så dominerar han stort! Av dessa premiärer är nog ”Mr. Mercedes” den mest jordnära och visar på att Stephen Kings är kanske som bäst när han baserar sin ”skräck” på vanliga människor utan några övernaturliga element!

Mr. Mercedes” är just en sådan historia och den tar sin start på ett otroligt obehagligt och blodigt sätt och sätter sina klor i en direkt! Och i efterdyningarna av detta hemska våld får vi möte den ärrade, segslitna, veteranen inom polisen, Bill Hodges, som tar sig an fallet. Tillsammans med sin partner, Pete Dixon, gör de allt för att fånga in den gäckande mördaren utan några större framgångar. Två år går utan några spår efter mördaren och till slut orkar Hodges inte längre och pensionerar sig. Men så plötsligt är mördaren tillbaka igen för att gäcka honom i en dödlig katt och råtta lek. Hodges dras ovilligt in i den dödliga leken och kommer inte stoppa vid något innan han fångat mördaren.

Seriens stora behållning är huvudrollerna Brendan Gleeson och Harry Treadaway som är trovärdiga och helt enkelt suveräna i sina roller. Mycket av det som är bra i serien kommer naturligtvis från Stephen Kings bok och här lyckas man väldigt bra att överföra bokens ton, känsla och framför allt dess tajmning till det lilla formatet. Jag tror på alla plan att denna adaption inte hade fungera alls lika bra som en långfilm utan är perfekt för TV. Detta är inte någon serie som rusar fram utan tar sin tid och bygger upp sina karaktärer och framför allt spänningen. Volymen kommer nog skruvas upp undan för undan för att slutligen explodera i en dramatisk uppgörelse.

Jag tycker inte man behöver vara ett fan av Stephen King för att gilla denna serie, utan den har något för alla, som älskar thrillers vill säga. Lätt en av de bästa adaptionerna av Stephen Kings skrivna verk de senaste 10-20 åren!

8

Toppen