Bevaka

The Orville (2017 TV) Recension

Komedi Sci-Fi
8

Toppen

7

Jag blev faktiskt glatt överraskad av första avsnittet av den nya sci-fi komediserien ”The Orville”. Där jag trodde att avsnittet, vars huvudroll innehas av ”Family Guy” skaparen Seth Macfarlane”, skulle vara överdrivet humoristiskt, så är serien faktiskt ganska tillbakalutad. Serien bär många spår av ”Star Trek”  men också filmer som ”Galaxy Quest” och känns på många plan som en hyllning till alla dessa. Men missförstå mig rätt, detta är en serie som står stadigt på sina egna ben! Jag gillar också att komiken har sin naturliga plats i serien och inte öses över oss som tittar. Här finns också mer dramatiska scener som inte bryts sönder av humorn, och jag gillar verkligen det upplägget.

Grunden för serien är att vi får följa besättningen på ett inte allt för väl fungerande forskningsskepp som ingår i jordens rymdprogram 400 år från nu.

Jag älskar att karaktärerna är så väl sammansatta och att personkemin mellan skådespelarna är klockren och rätt. Här har man lagt mycket arbete på att teamet framför kameran skall fungera! Visst har man lånat massor från ”Star Trek” och allra helst från ”Star Trek: The Next Generation”, men det gör faktiskt inte så mycket. Historien är också intressant och skapar underhållande problem för besättningen. Specialeffekterna fungerar klockrent och för att vara TV så imponerar de.

Jag hoppas verkligen denna serie går hem hos publiken för den är en frisk fläkt bland TV-serier som visas just nu och förtjänar att ses.

8

Toppen