Recension: 48 timmar igen (1990)

Action Brott Komedi

Så kom de då tillbaka, polisen och fången, i Walter Hills48 timmar igen”. Åren hade gått och vi var inne i en annan era när det kom till actionfilmer och denna kunde lätt ha hamnat fel. Men istället så har man skrivit ett riktigt bra manus som gett karaktärerna mer kött på benen och bygger upp dem och gör dem mer intressant att följa. Missförstå mig rätt, filmen bjuder fortfarande på skitig och brutalt våld, understött av humor, men filmen är en välbalanserad lite pärla.

Här plockar man upp handlingen år efter första filmen och Nick Noltes grovhuggna polis och Eddie Murphys nu före detta fånge måste samarbeta igen får att stoppa ett gäng av brottslingar. Och som sagt denna gång är historien mer djuplodande och engagerar en mer. Det finns lite mer att bita i och filmen gör långt mer än att bara upprepa det som var bra i första filmen.

Visst är Noltes Cates fortfarande den surmulna polis han var i första filmen men här har han blivit lite mer vis och bjuder på rejält med djup nu och då. Murphys Hammond är också mer mogen och inte lika extrovert utan mer återhållsam och allvarlig. Livet har gjort dem visare och det märks faktiskt i denna film.

Tro för den sakens skull inte att våldet är lika tillbakalutat, nej inte på långa vägar, det är lika högljutt, brutalt som i första filmen och den bjuder även på en stor skopa humor. Hill har en förmåga att skapa en unik känsla i sina filmer och denna är inte något undantag. Filmen lyckas på alla plan vara en värdig uppföljare och på vissa plan även vara bättre än originalet med mer välutvecklade karaktärer och en vassare historia.

Originaltitel: Another 48 hrs. Språk: Engelska Genre: Action, Brott, Komedi Regi: Walter Hill Manus: John FasanoJeb Stuart, Larry Gross Skådespelare: Eddie MurphyNick Nolte, Brion James, Andrew Divoff, Ed O’Ross Format: DVD Producerad: 1990 Länkar: IMDB Speltid: 93 min Bolag: Paramount Pictures Releasedatum: 2000-12-05 (DVD) Köp eller hyr: Discshop, Cdon