Recension: Adiós Sabata (1970)

Western
6

Hyfsad

Den ”andra delen” i ”Sabata” trilogin är omdiskuterad på grund av att den INTE är en uppföljare till den klassiska ”Sabata” (”Ehi amico… c’è Sabata, hai chiuso!”) även om den ses som sådan. Lee Van Cleef återvände till rollen först 1971 med ”Return of Sabata” och ”Adiós Sabata” var originellt en helt annan film vars huvudkaraktär kallades för Indio Black i en historia som inte hade något alls med Sabata att göra. Dock ändrade man på allt efter succén med ”Sabata” och inte vet jag, denna film har några av originalets skådespelare (Pedro Sanchez, Gianni Rizzo), och har även samma regissör och manusförfattare. Men i stil är det absolut inte samma serie då ”Sabata” var långt mer skämtsam än denna mörkare historia.

Så här går Yul Brynner från att vara Indio Black till Sabata och vi står direkt vid en korsning där den ena historien går åt ett håll och den andra åt ett annat håll. Karaktärsmässigt så är Brynners Sabata lite mer av en antihjälte och klär sig uteslutande i svart. Och som sådan är han en långt bättre skurk/hjälte än vad Cleefs version är (men man får hela tiden komma ihåg att vi pratar om två helt olika karaktärer) och historien är långt mer rakt på sak och innehåller inte alls lika mycket humor som sin föregångare.

Som Indio Black hade jag velat se mycket mer, men som Sabata så tycker jag ändå att Cleef är bättre än vad Brynner är, och ganska nöjd att det bara blev en film med Brynner. Dock kan jag inte ta något ifrån ”Adiós Sabata” som är en klassiker som står på egna ben och som en fristående film är den väldigt stark. Men måste vi placera den i serien och acceptera de olika tonerna i filmerna ja då är detta bra om inte bättre än originalet! Och som sådan sänker den Cleefs återkomst i ”Return of Sabata” då den presenterade en historia som är långt mer överdriven och överspelad än vad man gjorde i originalet och inte alls matchade den andra filmen i serien.

Sammanfattar man det hela så får vi en bra och klassisk western, som bjuder på en intressant bakgrund, så väl som en mörk och intensiv historia med en stenhård Yul Brynner i huvudrollen. Ett måste för oss som älskar westerns med andra ord!

6

Hyfsad