Recension: Assassin’s Creed (2016)

Action Äventyr Fantasy

På nått plan var det väl meningen att detta skulle vara tv-spelsfilmen som satte alla andra tv-spelsfilmer på skam. Och med Michael Fassbender i huvudrollen hur skulle man kunna misslyckas? Jag ska ärligt säga att jag krafsade mig i huvudet över denna films underliga uppbyggnad. Det hela är vansinnigt vackert att beskåda och känns i den andan väldigt fräscht att se, men på andra sidan av stil och finess finns filmens obegripliga manus som lyckas göra allt vi ser till en obegriplig röra.

Assassin’s Creed” är en film som är fylld av häpnadsväckande vacker yta, fyllt av vackert foto, stämningsfull musik, och bara öser över oss med atmosfär i överflöd. Men på andra sidan är detta inte någon bra film när det kommer till dess historia, dialog och från stund till annan är detta rent ut sagt skittråkigt att se.

Filmen följer Callum Lynch, en dömd mördare som tas till ”Abstergo”, där man letar igenom de fångades DNA för att hitta ett förlorat föremål kallat ”Äpplet”. Detta föremål, säger man i filmen, kan skapa fred på jorden och sätta stopp för alla våldsamheter…på något sätt. Detta är grunden i historien men bortom det så blir filmens historia allt rörigare allt eftersom filmen fortgår. Det finns inslag i filmen och konflikter inom ”Abstergo” där forskare motsätter sig ledaren av ”Abstergos” metoder. Men detta är något man aldrig utvecklar vidare i filmen. Det är faktiskt så illa att man inte anstränger sig något för att utveckla filmens grundidé, dess karaktärer och definitivt inte dess historia. Hela tre manusförfattare står bakom filmens manus, men uppenbart lyckades de inte komma överens och det syns faktiskt i filmen, det är förundrande att filmbolaget har kunnat godkänna slutresultatet. Vad stod det egentligen i manuset? Det måste ha varit tunt som skithuspapper!

Detta leder till makalöst dum dialog som mest väses fram om de nu säger något allas. Det är makalöst svårt att höra vad de säger och fanns det inte undertext ja då vore man helt borta. Här spottar man ur sig dialog som borde återkoppla till filmens historia men istället känns de helt tagna ur sitt sammanhang och verkar inte hänga ihop med vad någon annan säger. Det hela känns väldigt lojt och det får scenerna att kännas långsamma och karaktärerna som om de vore påtända mest hela tiden. Men det spelar i stort sett ingen roll då ingen verkar intresserad av att ge karaktärerna lite mer liv och kött på benen. Detta sätter en udda ton på filmen och här finns inga känsloyttringar som exploderar fram, utan filmen lunkar fram som om det vore en dokumentär om sengångare. Men visst, filmen har väldigt snygga actionsekvenser och parkour elementen i filmen är trevliga att se. Men de känns ändå lika lösryckta som dess karaktärer gör och verkar bara existera som delar av en evighetslång trailer om moderna tiders stuntmän.

I slutänden har vi en film som man inte begriper överhuvudtaget och som framför allt inte har något alls att säga. Men det är klart, kan man acceptera att denna film bara består av yta, ja då kan den nog vara rätt så underhållande trots allt…

Originaltitel: Assassin’s Creed Språk: Engelska, Spanska Genre: Action, Fantasy, Äventyr Regi: Justin Kurzel Manus: Michael LesslieAdam Cooper, Bill Collage Skådespelare: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jeremy IronsBrendan GleesonCharlotte Rampling Format: Bio Producerad: 2016 Länkar: IMDB Speltid: 115 min Bolag: 20th Century Fox Releasedatum: 2017-01-11 (Bio) Köp eller hyr: Discshop, Cdon