Recension: Boyka: Undisputed (2016)

Action Sport
7

8

Så är då Scott Adkins tillbaka som Boyka i den fjärde filmen i franchisen, som faktiskt tog sin start som en boxningsfilm 2002 med Wesley Snipes och Ving Rhames i huvudrollerna, tänk vad tiden går!

Boyka: Undisputed” tar ut svängarna rejält och bjuder oss på en Scott Adkins i högform som i fantasifulla fighter försöker hitta vägen ut ur det olagliga och söka bot för sitt förflutna. Dock visar det sig vara svårare än han tror då det förgångna har en förmåga att hinna ikapp honom. Efter ett tragiskt dödsfall i ringen börjar han ifrågasätta allt han står för.

Boyka är lika tuff som tidigare men visar även upp en mjukare sida och verkar ha hittat ett samvete. Blandat med ultra tuff dialog och suveränt koreograferade fighter blir filmen väldigt njutbar att se. Här har man även en rollista med muskelmän som får en att gapa av häpnad, allra helst när det kommer till Martyn Fords Koshmar The Nigtmare som känns som tagen rakt ur en skräckfilm. Snacka om imponerande fysik som skulle skrämma skiten ur vem som helst som mötte honom i ringen eller i en mörk gränd, fan jag skulle bli rädd att möta honom i dagsljus! Överlag är filmen suverän på alla plan och ger oss som älskar kampsportsfilmer precis det vi vill ha.

Det blir inte mycket bättre än så här även om detta inte är någon filmkonst på hög nivå. Gillade du de tidigare filmerna så kommer du älska denna, det kan jag garantera!

7