Recension: Day of Anger (1967)

Western
7

Day of Anger” är verkligen en annorlunda och intressant western även om de flesta beståndsdelarna är sådant vi sett förut. Men här ligger fokuset på mobbing och utanförskap i form av Scott (Giuliano Gemma) en man som fötts utanför äktenskapet av en prostituerad och där fadern är okänd. Hans liv är ett helvete och han har få eller inga vänner i staden han lever i. Hans liv består av att tömma latriner och att bli svuren åt och spottad på. Dock ändras allting då en främling (Lee Van Cleef) rider in i staden. Detta är den första personen som ser bortom vad han är och behandlar honom som en medmänniska. Men vid ett barbesök där Scott får ta emot massor av spe tvingas främlingen döda en ursinnig man som vill kasta ut Scott ur baren. Främlingen tvingas lämna staden och det står inte på fören Scott får stå till svars för det som hänt och misshandlas. Desperat rider han i kapp främlingen och ber honom lära honom att bli en revolverman. Något främlingen kan komma få ångra längre fram.

Jag fullkomligt älskar denna film. En film som tar sig tid att bygga upp historien och karaktärerna till något man bryr sig om och känner för. Filmen är våldsam och spännande och dess historia bjuder på många överraskningar. Lee Van Cleef är otroligt bra i denna film och frågan är om detta inte är en av hans allra bästa rollprestationer. Giuliano Gemma är inte långt efter och även resten av rollistan består av genuint bra skådespelare. Regi, manus, foto och musik är på topp och detta är verkligen en pärla när det kommer till spaghetti westerns!

7