Recension: Death Race 2050 (2017)

Action Komedi Sci-Fi

Det var 1975 som Roger Corman producerade filmen ”Death Race 2000”, som genast blev en kultfilm, men genererade ingen uppföljare innan Paul W.S. Anderson bestämde sig för att göra en remake 2008 med Jason Statham i huvudrollen. Tyvärr inte den bästa av film, men resulterade ändå i två direkt-till-dvd uppföljare. 2016 började vi höra rykten om att Corman skulle återvända till sin kultklassiker och nu kan vi se resultatet i ”Death Race 2050”, som faktiskt lyckas fånga kultkänslan från originalet.

I ”Death Race 2050” landar vi i en framtid där världen tillhör bolaget UCA och 99,9% av befolkningen är arbetslösa. Så för att undvika missnöjda människor och revolution anordnas den dödliga tävlingen Death Race. Av de tävlande är det Frankenstein som är hjälten hos folket och som ger dem vad de vill ha, blod, svett och tårar. Dock finns det många som inget hellre vill än att se honom död.

Likt så många andra filmer av Corman är detta ingen högre filmkonst och försöker inte heller vara det. Detta är den sedvanliga b-films historien som navigerar från A till B utan några större krusiduller i ett mer eller mindre rasande tempo.

Detta är en ganska platt affär som bjuder på endimensionella och väldigt platta karaktärer. Visst görs små försök att expandera på dessa udda personligheter men jag är inte ens säkert om man gör det medvetet. Nej det mesta, och även filmens hjälte Frankenstein, är precis så dåligt uppbyggda och framförda som man förväntat sig. Det är faktiskt så illa ställt att bilens konstgjorda intelligens, ABE, är den karaktär som har mest liv i sig. Originalfilmen hade namn som David Carradine, Sylvester Stallone och Simone Griffeth i rollistan, skådespelare med lite pondus. Denna har en bunt okända ansikten tillsammans med en trött Malcolm McDowell och Yancy Butler som de ända kändisarna och de ger inte mycket av sig själva i denna film kan jag lova.

Likt första filmen försöker man även här lägga in samhällskritik och försök till vad som skall vara satir. Dock tycker jag inte det går hem, idag, lika bra som det gjorde i originalfilmen. Vi lever helt klart i andra tider nu och sådan kritik är något vi överöses med dagligen via allehanda media. På 70-talet var det lite mer vågat att öppet kritisera de styrande.

I slutänden är detta ändå en film som underhåller för att den är våldsam, någorlunda humoristisk och framför allt, gjord av Corman. Som film sett är detta billigt i sitt utförande, består mest av usla CGI-effekter, och bjuder på sin höjd på en och annan underhållande scen. Frågan är också hur många som sett originalet och kan jämföra med den? De flesta av dagens publik känner nog bara till remaken och dess uppföljare och de är inte jämförbara med vare sig originalet eller denna. På så sätt kommer nog även denna film gå många förbi tror jag.

Även om filmen i sig inte är bra, eller rättare sagt, lika bra som originalet har den en viss charm. Den är lika sjuk som originalet och ger faktiskt känslan av att vara producerad på 70-talet mer än på 2000-talet. Det räknas för något i min bok i varje fall!

Death Race 2050” är en någorlunda underhållande B-actionfilm som startar bra men fort tappar mark. Den ger känslan av en svunnen tid med en nypa samhällskritik och en gnutta humor. Men i slutänden får du en typisk modern b-film, i samma klass som det Asylum släpper, men som vet att den är det och som inte tar sig själv på så stort allvar!

Originaltitel: Death Race 2050 Språk: Engelska Genre: Action, Komedi, Sci-Fi Regi: G.J. Echternkamp Manus: G.J. Echternkamp, Matt Yamashita Skådespelare: Manu Bennett, Malcolm McDowell, Marci MillerBurt GrinsteadYancy Butler Format: Blu-ray Producerad: 2016 Länkar: IMDB Speltid: 92 min Bolag: Universal Studios Home Entertainment Releasedatum: USA: 2017-01-17 (DVD/Blu-ray) Sverige: 2017-02-13 (DVD) Köp eller hyr: Discshop, Cdon