Recension: Fifty Shades Darker (2017)

Drama Erotik Romantik

Det har gått två år sedan ”Fifty Shades of Grey” ruskade om biopubliken världen över och fick hälften av publiken att sucka av åtrå medan den andra hälften suckade över hur dåligt skiten var. Det händer mycket på två år och frågan är om detta är lika hett och relevant som det var då? För mig bleknar betydelsen av att sätta dessa böcker på film och denna film är beviset för att detta är en helt meningslös bedrift.

Detta är på alla plan en plågsam film att se och det är inte ofta jag får impulsen av att lämna en film bara efter 10 minuter, jo allvarligt, redan efter den korta tiden har filmen börjat tära på mitt psyke och få mig att må illa.

Första filmen ”Fifty shades of Grey”, baserad på E. L. James ekivoka böcker om den stenrika BDSM-fantasten Christian Grey (Jamie Dornan) och studenten Anastasia Steele (Dakota Johnson), var åt det usla hållet. Men i jämförelse med uppföljaren var den ett mästerverk som åtminstone försökte att introducera ett intressant ämne till publiken, vågat eller inte.

Men här har man dumpat första filmens kinky sexscener med något som känns som det sats på papper av Barbara Cartland, och där det vore illa, så är detta elände långt uslare än det skulle vara.

Borta är alla av Christian Greys avarter inom sexlivet och Anastasia har här lyckats tofflat till honom till den perfekta gentlemannen som nu vill reda ut sin trasiga barndom för att komma ut på andra sidan som en ”normal” man. För nu skall de båda leva lyckliga i alla sina dagar.

Nej här är det inte Greys sexuella preferenser som är problemet utan nu kryper istället hans bakgrund fram ur väggarna – i form av gamla sexuella kontakter – och vi får möta den otroligt svartsjuka och galna före detta sexleksaken Leila (Bella Heathcote). Men det stannar inte där, Anastasias chef Jack (Eric Johnson), blir på en millisekund allvarligt störd, utan att tidigare visat minsta tendenser till det, och mer eller mindre besatt av Anastasia och vill också ha ett ord med i spelet. Den tredje sidan av detta virriga spel är Elena (Kim Basinger), kvinnan som lärde Grey om allt vad det innebär att vara sadist, som kliver in i historien som ett hinder för det lyckliga två.

Där förra filmens regissör insåg originalmaterialets begränsningar la hon till vackert foto och musik för att skapa en stämning i filmen. Denna films regissör har ingen känsla alls för att göra något sånt, utan bara kör på och försöker hitta någon sorts rätsida på det usla manuset. En rätsida som inte existerar. Detta ställer skådespelarna i dålig dager och de är lika stela och kalla som de Ben Wa-kulor Anastasia får uppkörd i mumindalen av Grey. Handlingen är totalt ologisk och följer ingen som helst tråd som skulle kunna leda någon vart. Filmen är helt befriad från stämning och atmosfär och dess sexscener är lika upphetsande som en pungspark. Musiken är bra men läggs omotiverat in här och där genom filmen. Titta bara på sexscenerna som dränks i opassande musik och dödar all erotik och något som skulle kunna vara det minsta lustfyllt. Detta är en bedrövelse till film och att någon överhuvudtaget vill medverka i den går över mitt huvud.

De flesta, vare sig de läst böckerna eller inte, förväntar sig att få se mer av de vågade lekarna vi fick se i första filmen. De flesta förväntar sig mer naket, mer heta sexscener, mer passion, mer svett och tårar, helt enkelt att filmer skall leva upp till sin titel och vara ”mörkare”. Allt du får här är ett smörigt romantiskt slisk som får det att vända sig i magen och får dig att önska du hade en skämskudde med dig till biografen.

Detta är definitivt årets allra största bottennapp och jag har svårt att tro att publiken går på detta en gång till!

Originaltitel: Fifty Shades Darker Språk: Engelska Genre: Drama, Romantik Regi: James Foley Manus: Niall Leonard Skådespelare: Dakota Johnson, Jamie Dornan, Eric JohnsonBella HeathcoteRita Ora, Kim Basinger, Max Martini Format: Bio Producerad: 2017 Länkar: IMDB Speltid: 118 min Bolag: Universal Pictures Releasedatum: 2017-02-10 (Bio) Köp eller hyr: Discshop, Cdon