Recension: Hacksaw Ridge (2016)

Drama Historia Krig

När Mel Gibson gör comeback som regissör gör han det med bravur! ”Hacksaw Ridge” är en mäktig filmupplevelse och jag tror inte den lämnar någon oberörd. Detta är definitivt en av 2016-års allra bästa filmer fylld av underbart vacker foto till en bakgrund av hemskheterna i krig.

Skådespelarna, och allra helst Andrew Garfield, som här gör sitt livs roll, är suveräna i sina roller och fyller filmen inte bara med smärta utan också massor av hjärta. Krigsscenerna är intensiva och väldigt brutala, brutalitet som vi inte sett i en krigsfilm sedan ”Rädda Menige Ryan”. Men i all denna brutalitet så bjuds vi även på en känsla av hopp, hopp om att det finns något gott i denna värld, hopp om att vi någon gång i mänsklighetens historia skall få fred.

Mel Gibson är född att stå bakom kameran, där får han leva ut och ge oss det han brinner för, historia och äkta människor som reser sig upp och är starka i hopplösa situationer. För mig är det inget snack om saken, i ”Hacksaw Ridge” har jag sett en av förra årets allra bästa filmer och det skulle inte förvåna mig ett enda dugg om denna film är den stora vinnaren vid nästa års Oscarsgala!

Originaltitel: Hacksaw Ridge Språk: Engelska Genre: Drama, Historia, Krig Regi: Mel Gibson Manus: Robert SchenkkanAndrew Knight Skådespelare: Andrew Garfield, Sam Worthington, Luke BraceyHugo WeavingTeresa Palmer Format: Blu-ray Producerad: 2016 Länkar: IMDB Speltid: 139 min Bolag: Noble Entertainment Releasedatum: 2016-11-04 (Bio) 2017-03-06 (DVD/Blu-ray) Köp eller hyr: Discshop, Cdon