Recension: Hundraettåringen som smet från notan och försvann (2016)

Äventyr Brott Komedi
5

Jag tyckte att den första filmen ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” var en väldigt charmig och rolig historia. Vi fick stifta bekantskap med Allan Karlsson som levt ett väldigt brokigt liv under sina 100 år. Han historia var både varierad, bred, spännande, intressant och framför allt rolig. Kopplingarna mellan honom och allehanda kända historiska karaktärer ledde till härlig förväxlingskomik som fungerade klockrent. Robert Gustafsson var som gjuten i rollen och alla runt omkring honom sken tack vare ett bra manus som gjorts efter en suverän förlaga i och med boken med samma namn. Att det blev en succé på de svenska biograferna rådde det ingen tvekan om. Men där började också finansiärerna hungra efter mer och det stod inte på fören man utannonserade en uppföljare.

Men där tog det roliga slut också. För när mycket vill ha mer, ja då brukar det aldrig bli bra, och tyvärr är det fallet med denna film. Överlag så känns det som om man mer eller mindre kopierat första filmen och den bok den bygger på. Tyvärr har man inte haft tillgång till någon ny bok om Allan och då blir det tyvärr inte lika bra heller. Visst, författaren Jonas Jonasson har varit med och skrivit manuset,  men på den korta tiden det tagit att skriva och inblandning av andra har ingen vettig historia utvecklat sig. Man kopplar heller inte ihop slutet på första filmen och denna film och karaktärer som vore självskrivna i uppföljaren är plötsligt borta ur handlingen. Mia Skäringer är ett sådant exempel som inte hade tid att medverka i den nya filmen.

När man slätat över första filmen på de enklaste av sätt så fokuserar filmen på historien om den nu hundraettåriga Allan och hans vänner som ger sig ut för att finna receptet till en rysk läskedryck kallad folksoda. Detta leder till en jakt som utspelar sig i vår nutid men även via tillbakablickar där vi får följa Allan under kalla kriget och veta mer om läsken.

Och eftersom inget riktigt funkar när det kommer till filmens manus så blir filmens skådespelare därefter också. När man inte har något nytt att sätta tänderna i så går det mesta på rutin och Robert Gustafsson på autopilot, ja det är inte det roligaste man kan se. I hasorna på honom så fungerar inte några av birollerna riktigt heller och filmen fiskar mer efter skratt än vad den skapar. Jag hoppas verkligen att Allan får gå i evig pension efter att ha sett denna film!

5