Recension: Inside Llewyn Davis (2013)

Drama Musik

Bröderna Cohens senaste är en film som stundtals är väldigt rolig men allt som oftast ganska trist. Filmen i sig handlar om en vecka i folksångaren/låtskrivaren Llewyn Davis liv i New York 1961.

Llewyn Davis är musikern som släppt några skivor, men aldrig lyckats slå igenom för den stora publiken. Orsaken? Ja det kan bero på att han helt enkelt suger, men nu handlar det om folkmusik, så säker kan man aldrig vara. Barskrapad och med alla vänner utnyttjade så står han inför sitt livs svåraste val, ge upp, eller ta tag i det hela och förverkliga sina drömmar.

Det kan vara filmens tema (folkmusik), eller dess sträva och svårgillade karaktär, som gör denna film svår att ta till sig. I ärlighetens namn så bryr jag mig inte ett dugg om han lyckas förverkliga sina drömmar eller inte. Trots en roligt presenterad karaktär, spelad av Justin Timberlake, så finns inte mycket förmildrande för att göra detta till en intressant och engagerande film. Detta är ingen ”O Brother, Where Art Thou” och kommer på inga sätt lyfta fram denna hemska musikgenre till en ny och intresserad publik.

Originaltitel: Inside Llewyn Davis Språk: Engelska Genre: Drama, Musik Regi: Ethan Coen, Joel Coen Manus: Joel Coen, Ethan Coen Skådespelare: Oscar Isaac, Carey Mulligan, John Goodman, Justin Timberlake, Ethan Phillips, Robin Bartlett Format: Bio Producerad: 2013 Länkar: IMDB Speltid: 104 min Bolag: Nobel Entertainment Releasedatum: 2014-02-07 (Bio) Köp eller hyr:

Copyright © Noble Entertainment

Vill du veta vad de andra filmspanarna tyckte om filmen? Klicka på namnen för att komma till respektive blogg.

Fiffis filmtajm, The Velvet Café, Rörliga bilder och tryckta ord, Fripps filmrevyer, Har du inte sett den (pod), Movies-Noir, Jojjenito, We could watch movies, Moving Landscapes och Except Fear.