Recension: John Wick: Chapter 2 (2017)

Action Brott Thriller
8

Toppen

8

Det var skönt att Nordisk Film tog sitt förnuft till fånga och lät ”John Wick: Chapter 2” få biopremiär även i Sverige!

Visst fanns det viss oro inför andra filmen, det är väldigt sällan uppföljare lyckas matcha originalet, men ni kan vara lugna; ”John Wick: Chapter 2” levererar på alla plan! Detta är en underbart brutal film som får dig att tappa räkningen på hur många som dör inom 10 minuter och det är högt betyg. Keanu Reeves är i högform och hans tystlåtna ”hjälte” är härligt grym och hans koreograferade ultravåld är hänförande vackert att se.

I första filmen från 2014 spelade Keanu Reeves en mytisk hitman som dragit sig tillbaka från våldet och lever ett lugnt och stilla liv tillsammans med sin hund. Dock förstörs friden av ett gäng ryska busar och när de dödar hans hund finns det inget som kan stoppa Wick från att få sin hämnd. Denna gång tvingas han ut i kylan igen på grund av en gammal skuld till Santino D’Antonio (Riccardo Scamarcio) en italiensk dandy som vill ta över kontrollen av ett gille av lönnmördare.

Och det är en fascinerande tanke att det finns en hemlig värld där ute där lönnmördare lever efter en kod, har sin egen valuta, sitt eget språk och samlingspunkter där de är fredade från andra, oftast i form av fem stjärniga hotell. Detta är en värld som ingen annan ser, eller kanske rättare sagt, inte vill se. Så här finns inga poliser som snokar, inga civila som råkar illa ut, utan allt sker i skuggorna av vår egen värld.

Detta är på alla plan lika bra, om inte bättre, än sin föregångare och Reeves har här, likt i ”Matrix”-filmerna, hittat sitt livs roll. Han är iskall i rollen som Wick och tar tag i en från ruta ett ända tills eftertexten rullar. Filmen är som en orkester som framför den mest hänförande av musik och framför denna orkester står John Wick och dirigerar. Detta är filmmagi och 2017 fortsätter att ge oss riktigt, riktigt bra filmer! Älskar du, som vi gör, actionfilmer av den högre skolan, ja då är detta definitivt filmen för dig!!

8

Toppen