Köp serien på Discshop

Recension: Marvels Iron Fist (2017 TV)

Action Äventyr Brott
6

Hyfsad

Så står vi inför den avslutande soloserien, som leder fram till ”Defenders”, i form av ”Iron Fist”. Serien tar sin start då Danny Rand (Finn Jones) återvänder till New York efter att ha antagits varit död i 15 år. Medan han försöker återkoppla till sitt förflutna tar sig Danny ann New Yorks mörkare element med sin kunskap inom kung fu och kraften av den mystiska iron fist. Med denna introduktion står så den sista superhjälten i Marvels superhjälteteam The Defenders, vilken inkluderar Luke Cage, Daredevil och Jessica Jones, i rampljuset.

Vad kan man säga annat än att Danny Rand är en helt annan typ av superhjälte än vad vi är vana att se från Marvel och Netflixs uppställning. Efter att ha levt sitt liv som buddist i 15 år bland munkar som lärt honom att vara ärbar, rättvis och moralisk korrekt så är han översnäll och lite naiv som person. Karaktären som sådan gör att serien överlag bär på en lättare ton än sina föregångare som lever sina liv mer i mörkret.

Vi får följa Rands bakgrund via tillbakablickar serien igenom och vi får veta att Danny kraschade som barn, tillsammans med sina föräldrar, i Himalaya. Som den enda överlevande efter kraschen räddas Danny av en grupp krigarmunkar och de tränar honom för att kunna slåss. Efter att han nått vuxen ålder så återvänder han för att återta sin familjs namn. Och om detta låter lite väl bekant så kan det bero på att ”Marvels Iron Fist” har mycket av vad ”Batman Begins” och ”Doctor Strange” bjöd oss på.

Danny kommer över som en ganska rak och simpel karaktär och för att väga upp detta omger man honom med karaktärer som är långt mer intressanta och väldigt mycket mer komplexa. Bland dessa möter vi Joy (Jessica Stroup) och Wade Meachum (Tom Pelphry), som nu styr Rand Corp., Dannys föräldrars företag, som en gång i tiden växte upp tillsammans med Danny. Och även om de varit som syskon så är de inte helt säkra på vad de skall tycka om deras väns återkomst från de döda. Här hittar vi även Colleen Wing (Jessica Henwick) som driver sin egen dojo och blir genom seriens gång Dannys enda vän och den han kan lita på. Som karaktär sett är hon intressant och har en egen historia och spännande bakgrund.

Marvels Iron Fist” var hos mig en lika efterlängtad serie som de föregående serierna. Minst bekant var jag med Jessica Jones och Luke Cage, men man lyckades göra dem intressanta, och de bjöd alla på intriger och spänning som ofta exploderade i intensiva actionscener. Daredevil står som den bästa av serierna och med dessa föregångare så hade man svårt att se att inte ”Marvels Iron Fist” inte skulle lyckas lika bra. Men, seriens uppstart ligger åt det trögare hållet och vill aldrig riktigt lyfta och komma igång. De fyra första avsnitten är nästan helt avsatta till att ge oss bakgrunder till alla karaktärer och där man längtar efter att se vad Danny kan göra så dröjer det väldigt länge innan vi får vår första riktiga actionscen. Och även om det kan vara intressant att ta del av intrigerna och utvecklingen av Dannys förhållande till sina vänner, familjens företag, så är detta en superhjälteserie och då vill vi se Danny som en sådan också.

Men istället får vi, trots en och annan upplyftande actionsekvens, en ganska flat och oinspirerad historia och här finns rakt ingen sekvens som i Daredevil där han tar sig ann alla skurkar i korridoren, eller där Luke Cage utplånar ett gängs tillhåll med hjälp av en bildörr, eller Jessica Jones brutala slagsmål i hennes lägenhet. Efter 6 sedda avsnitt så ruvar serien ännu på dess definierande ögonblick och jag hoppas verkligen att det kommer!

En liten uppdatering: Dagen har ägnats helt och hållet till ”Marvels Iron Fist” och jag vill följa upp nu när jag sett alla 13 avsnitt. Tyvärr, även om det hela lyfte lite mot slutet, så har jag inte ändrat min syn på serien. Den är alldeles för platt i min smak och vi får aldrig riktigt se vad Danny Rand aka Iron Fist går för. Tycker slutuppgörelsen var åt det mesiga hållet och jag är faktiskt lite besviken. Inte alls den avrundningen på soloserierna som jag förväntade mig! Jag laddar om och ser nu fram emot premiärerna av ”Punisher” och ”The Defenders”!

6

Hyfsad