Recension: Patriots Day (2016)

Drama Historia Thriller
5

Har alltid haft problem med filmer som är baserade på verkliga händelser och allra helst när händelsen har skett i USA. Visst det kan vara ett behjärtansvärt uppdrag att visa exakt vad som hände om man verkligen gör det. Men så är inte fallet i ”Patriots Day”.

Regissören Peter Berg och Mark Wahlberg samarbetar ännu en gång och detta för denna ”faktabaserade” historia, som fokuserar på händelserna kring terroristattacken den 15 april, 2013, vid målgången av Boston maraton. Ett fruktansvärt dåd men som är svårt att göra rättvisa på film. Visst, offren var riktiga människor, men här presenteras de på de mest platta av sätt och vår inblick i deras liv, satt till dyster musik, är bara en lång väntan på att de skall bli attentatets dödsoffer.

Sedan har vi då Wahlbergs karaktär, Boston polisen Tommy Saunders, vilken är en fiktiv person som inte alls förekom i den verkliga händelsen. Istället förkroppsligar han en samling av verkliga karaktärer och får på så sätt bli lite av en hoppjerka i filmen. För i ärlighetens namn finns det ingen person som har hans förmåga att befinna sig på alla platser samtidigt och vara så smart att han kan lista ut allt som hänt på direkten. Om inget annat så nedvärdera det verklighetens poliser och andra lagmän som gjorde allt för att hitta de skyldiga. Och apropå de skyldiga så blir känslan från gång till annan att man fokuserar lite väl mycket på de två Tsarnaev bröderna. I slutänden känns det mer osmakligt än något annat.

Ser du på ”Patriots Day” i sin helhet så tar det inte lång tid att förstå att detta är gjort för att spela på den amerikanska publikens känslor och på så sätt lirka av dem dess surt förvärvade slantar. För i ärlighetens namn så finns det inte mycket i denna film som skulle vara gjort för att hedra verklighetens offer!

5