Recension: Split (2016)

Skräck Thriller
5

Hade faktiskt höga förväntningar på denna film då dess trailer verkligen lovade gott! Så pass mycket så att jag trodde att detta var filmen som skulle föra in M. Night i ljuset igen. Men lika överraskande som en örfil inser jag att så inte är fallet…tvärtom! Hur i hela världen kan denna film existera? Hur kan någon ha hivat upp pluskan och betalt för skiten?

Detta är nog en av de mest idiotiska filmer som Shyamalan någonsin har gjort och som är överfylld av dålig smak. McAvoy spelar ut hela sitt register i filmen och är lysande, men verkar ha alldeles för mycket roligt som ”skurk”, på bekostnad av en mentalsjukdom som drabbar massor av människor varje år. Nej det är inget att ha roligt åt! Istället får man en fadd smak i munnen av att tycka illa om en person som lider av just denna sjukdom.

På det får vi massor av tillbakablickar som skall försöka ”förklara” Caseys agerande i filmen men i själva verket leder de ingenstans för hennes karaktär. Nej istället utnyttjar man hennes bedrövliga barndom bara för att ”fixa” filmens alla lösa trådar när slutet närmar sig och när det väl kommer, ja då är det både ett bedrövlig och sjukt sätt att ”rädda” hjältinnan.

Hela filmen blir till slut bara skrattretande och det är något som absolut inte passar in i sammanhanget. Visst, det hela styrs bra av regissören Shyamalan, tråkigt är bara att manusförfattaren Shyamalan sviker honom. När allt är sagt om denna film så är detta en väldigt ordinär film, som lutar över åt det löjliga hållet, med ett slut som misslyckas totalt, och en tvist som mer eller mindre trycks ned i halsen på oss som tittar.

Illa är att filmen verkar peka på att det skall komma mer! Här finns en slutscen som knyter ann filmen till en annan av Shyamalans filmer! Om den kommer, som det sägs, vet jag inte om jag hoppar på tåget då resan uppenbart bara leder åt ett håll…rakt in i en bergvägg.

5