Recension: Springfloden (2016 TV)

Brott Deckare Drama Thriller

Jag sitter definitivt inte klistrad vid tv:n särskilt ofta (för att säga sanningen; aldrig) och därför hänger jag inte riktigt med i svängarna när det kommer till svenska produktioner på tv. Så när premiären av ”Springfloden” skedde, söndagen den 6 mars, var jag ovetande om detta. ”Springfloden” är en tv-serie baserad på Cilla och Rolf Börjlinds bok. Och likt många andra projekt baserade på deras verk har de även skrivit manuset till denna serie som regisseras av Niklas Ohlson och Mattias Ohlsson. I rollistan ser vi tunga svenska namn som Kjell Bergqvist, Julia Ragnarsson, Helena Bergström, Dag Malmberg, Johan Widerberg, Dar Salim och Cecilia Nilsson.

Jag älskar att läsa deckare, men har faktiskt aldrig läst en bok av Cilla och Rolf Börjlind. Dock har jag sett och hört att denna adaption av boken är väldigt trogen sin förlaga. Och vad vi får är: Året är 1990. Under en gnistrande fullmåne begås ett sadistiskt mord på Nordkoster – en ung gravid kvinna blir nergrävd i sanden, för att sakta bli dränkt av tidvattnet. 25 år senare är fallet fortfarande olöst.

Efter sju sedda avsnitt så kan jag lova att detta är verkligen en spännande serie. Det hela går från noll till full gas ganska snabbt, och där man tror sig veta något om mysteriet, åker man fort på en käftsmäll och historien tar en annan inriktning. Detta är med andra ord en väldigt spännande historia som grundas ganska bra i vår nutid och tar även in influenser från sådant som hänt i verkligheten. Det är inte alltid så välstädat och bjuder faktiskt på en och annan riktigt obehaglig upplevelse.

Att Kjell Bergkvist gått lite upp och ned de senaste åren är ingen hemlighet. Men när han nu kliver in i rollen som Tom Stilton råder det inget tvivel om att han är en av Sveriges bästa skådespelare. Och faktiskt så är karaktären Stilton skriven redan i böckerna med Bergkvist som förlaga. Och det måste ha varit en underbar känsla för sådana om Julia Ragnarsson att få spela mot honom när han är som bäst. Julia Ragnarsson känns lite skakig i början av serien men efter några avsnitt hittar hon fotfästet och ger oss en riktigt intressant tolkning av sin karaktär. Även de andra skådespelarna kompletterar ensemblen på ett bra sätt och det är ett intressant persongalleri vi bjuds på.

Det finns ytterligare två böcker om Rönning och Stilton och jag har svårt att tro att inte SVT kommer göra tv-serier på dessa. För helt klart kommer ”Springfloden” bli en stor succé bland alla deckarälskare i Sverige (och Tyskland kan jag gissa på)!

Originaltitel: Springfloden Språk: Svenska Genre: Drama, Thriller Regi: Niklas Ohlsson, Mattias Ohlsson Manus: Cilla Börjlind, Rolf Börjlind Skådespelare: Kjell Bergkvist, Julia Ragnarsson, Helena Bergström, Dag Malmberg, Johan Widerberg, Dar Salim, Cecilia Nilsson Format: TV Producerad: 2016 Länkar: IMDB Speltid: – min Bolag: SVT Releasedatum: 2016-03-06 (TV) Köp eller hyr: Discshop, Cdon

Niklas Maupoix /Filmlance International