Köp filmen på Discshop

Recension: The Shack (2017)

Drama Fantasy
4

Dålig

Nu är jag inte kristen för fem öre och ”The Shack” är på alla plan en kristen film som tar upp tunga ämnen som kärlek, förlust, sorg, ilska, tro och slutligen förlåtelse. Vilket i sig är ämnen som berör oss alla, troende eller inte. Men detta är ingen ödmjuk film på det sättet utan detta är ren och skär propaganda för kristendomen och som sådan är den hänsynslös!

Här pushar man sin agenda om att gud är god och att han älskar oss alla så hårt att det till slut blir obehagligt att se. Detta leder till en film som är så otroligt pretentiös och predikar för massorna på ett väldigt uppenbart, trist och tråkigt sätt. För om inget annat, om vi ser det hela som en helt vanlig film, så är detta vansinnigt tråkigt och trist i sitt utförande. Detta är verkligen ett sömnpiller på alla plan och det är lätt att antingen somna ifrån filmen eller vilja stänga av den. Men det är klart, man vill ju se vart det hela slutar!

Men slutet blir aldrig vad man kunnat hoppas på då filmen misslyckas grovt att svara på frågorna den ställer, frågor så som; ”varför låter gud hemska saker hända” och ”varför stoppar inte gud hemska saker från att hända”. Jag kan lova att svaren vi får inte tillfredsställer och bevisar, än en gång, att kristendomen inte har svar på några frågor alls. Man kan läsa bibeln pärm till pärm, höra präster och kristna snacka sig varma om sin gud. Men i slutänden råder det inge tvekan om, om han verkligen existerar, så är han ett rövhål av stora mått. Och där ingen i verkliga livet kan svara på de tunga frågorna, så bjuder filmen på samma oförmåga och ger oss lama svar så som; ”gud bestämmer inte reglerna vi lever efter”, ”han är verkligen god och vi människor borde vara mer förlåtande”. Snacka om skitprat utan dess like.

När väl eftertexten rullar har du sett ännu en skitfilm som på alla plan borde/bör undvikas som den berömda pesten!

4

Dålig