Recension: The Wolf of Wall Street (2013)

Biografi Brott Komedi

Denna film har inte lockat mig att kliva upp ifrån min så bekväma soffa för att trotsa kylan och sjunka ned i en inte helt lika bekväm biofåtölj. Men herregud det är ju en film av Martin Scorsese och trots att jag tycker han varit lite ojämn de senaste filmerna han gjort så är det svårt att inte se denna film. MEN…jag är ju också en av de (få?) personer i världen som inte direkt gillar Leonardo DiCaprio som skådespelare…så kyla och DiCaprio…obekväma biofåtöljer och jag glömde, tre timmar lång är filmen också!! Jo mycket talar emot denna film, just nu i varje fall, kanske ett bättre val att vänta och se den på blu-ray?

Aldrig i livet! The Wolf of Wall Street är en solid film och tveklöst en av de bästa filmerna som hittade ut på biograferna under 2013! Historien är så välgjord och skådespelarna så perfekta i sina roller att man häpnar. Regin är inte mycket att snacka om då detta är Scorsese när han är som bäst. Det tar ungefär 10 sekunder att fågas upp av denna film och detta är helt och hållet tack vare Leonardo DiCaprios suveräna inlevelse i rollen som Jordan Belfort, på köpet har han här gjort en av sina allra bästa roller på mycket, mycket länge! Att Oscarslampan blinkar ovanför hans huvud just nu är det inget snack om!

Förutom all dess underbara drama och perfekta framställande av hur skitstövlar kan vara så är filmen fylld av härligt underfundig och mörk humor. Ganska förvånande då Scorsese inte alltid har varit träffsäker när det kommer till det mer komiska. Detta leder också till att DiCaprio får visa oss en sida vi inte är vana…karln kan vara rolig! Detta är lysande porträtt av hur girighet och korruption kan ta över även de bästa av oss. Men även hur konsekvenserna av detta handlande förr eller senare hinner ifatt oss och utdelar sitt grymma straff. Allt perfekt framställt av Scorseses perfekta handlag av mediat och genom DiCaprios träffsäkra porträtt av en man som sveps med av pengavågen och aldrig stannar upp och tänker efter.

Detta är den perfekta mixen av drama och komedi och att lägga till på det, detta har hänt på riktigt! Hade jag sett denna film under 2013, då den hade premiär i resten av världen, hade den lätt legat i topp av de bästa filmerna förra året, på min lista åtminstone. Men The Wolf of Wall Street passar lika bra att bli en av de bästa filmerna detta år också! Detta är en film man bara måste se och njuta av annars missar man något riktigt magiskt!

Vill du läsa vad de andra Filmspanarna tyckte om filmen? Klicka in och läs!
Fiffis filmtajm, Fredrik on film, Fripps filmrevyer, Har du inte sett den, The Velvet Café, Jojjenito, Movies-Noir, Rörliga bilder och tryckta ord, Except Fear.

Originaltitel: The Wolf of Wall Street Genre: Biografi, Komedi, Brott Regi: Martin Scorsese Manus: Terence Winter Skådespelare: Leonardo DiCaprio, Jonah Hill, Margot Robbie, Matthew McConaughey, Jon Favreau, Rob Reiner Format: Bio Producerad: 2013 Länkar: IMDB Speltid: 180 min Bolag: Paramount Pictures Releasedatum: 2014-01-10 (Bio) Köp eller hyr: