The Saint (2017 TV) Recension

Action Äventyr Brott
7

7.3

The Saint” var vad som skulle bli starten på en ny tv-serie om Helgonet och på pappret har denna existerat, nötts och blötts, i många år innan den äntligen filmades 2013. Dock blev den aldrig upplockad och låg på hylla i ytterligare två år innan man 2015 spelade in extra material för att göra den till den långfilm.

Roligt är också att här hittar vi Roger Moore i rollen som Jasper och ingen mindre än Ian Ogilvy som The Fixer. Som bekant spelade Roger Moore titelrollen i tv-serien och efterföljande tv-filmer från 1962 och fram till han blev James Bond i mitten på 70-talet. Därefter dröjde det till 1978 och Ian Ogilvy tog an sig rollen i serien ”Return of the Saint” och även om serien var bra blev det bara en säsong.

Frågan är då vad får vi i denna film? Finns här något som skulle ha kunnat bli en bra tv-serie med Helgonet? Tyvärr måste jag säga nej på den frågan och jag kan mycket väl förstå att inget tv-bolag ville plocka upp piloten som en serie. Överlag är detta ganska platt, ordinärt och charmlöst. Förvisso fyllt av actionladdade scener men det räcker inte om det inte finns liv i karaktärerna. Nu må det väl vara hårt att rata bort dem alla och jag inser att detta skulle bli en tv-serie och som sådan, om den blivit av, gett skådespelarna chans att utveckla sina karaktärer. Men på ytan är detta bara standard, överfyllt av osannolika och större-än-livet-karaktärer, understödda av allt för mycket explosioner och skjutvapen. Helgonet var alltid mer sofistikerad än vad man dukar upp här.

I slutänden är denna tv-films enda behållning gästinhoppen av Roger Moore och Ian Ogilvy, två veteraner som med små medel har en förmåga att fylla upp rutan.

Dock måste jag säga att om man tar detta för vad det är så underhåller det för stunden. Och hade detta blivit en tv-serie, ja då hade jag suttit klistrad vid varje avsnitt…synd att vi aldrig får veta hur det hade gått för den…för detta matchar lätt många av dagens mer ytliga action tv-serier!

7