Snömannen (2017) Recension

Brott Drama Skräck
4

Dålig

4

Alltså på pappret är ”Snömannen” verkligen filmen för mig! Jag älskar historier om smarta seriemördare som får gå en match mot minst lika smarta poliser! ”Snömannen” hade alla förutsättningar för att vara en härligt spännande katt och råtta lek mellan två hängivna personer. Jag kan för mitt liv inte tro att boken av Jo Nesbø är i ens närheten av lika dålig som denna film är, eller?

För jag kan lova att ”Snömannen” är en ren och rak katastrof till film. Och då pratar jag om precis allt som har med filmen att göra; dess regi, dess manus, dess skådespelare! Tomas Alfredson skrev förvisso inte manuset till denna film men han måste ju haft åsikter om det? Och som regissör borde han haft input nog att säga ifrån om han inte tyckte det var tillräckligt bra…eller? Han förra film, ”Tinker, Tailor, Soldier, Spy” visade verkligen hans talang, men här är det som han aldrig stått bakom kameran tidigare.

Frågan är om vi har Hollywoodproducenter som varit och petat i tillkomsten av denna film? Den bär alla kännetecken på att ha misshandlats av någon utomstående genom hela sin tillkomst. Men man kan ändå tycka att en regissör borde ha mer att säga till om än så…

Trots en rollista med höjdarnamn så får vi platta karaktärer som inte tillför historien det minsta. Det måste ha varit en mardröm att vara skådespelare i denna film efter man läst dess usla manus! Man kan undra vad Nesbø tyckte om det hela då man misshandlat hans historia så här pass illa. Filmen saknar helt och hållet spänning och själv mordmysteriet är mer något som flyter i periferin av det vi får se. Ärligt talat så går det långa perioder i filmen där man funderar vad fan som pågår, för det vi får se har absolut inget att göra med själva morden. Dessa trådar följs aldrig upp heller och förblir något man inte förstår varför de ens är med i filmen. Nej detta är ett totalt plattfall och är segdragen, tråkig och engagerar mig inte som tittare. Tråkigt då det kunde varit så mycket bättre!

Jag hade verkligen längtat efter denna film och trodde, i min enfald, att detta kunde ha blivit en av de bästa filmerna i år. Nu får jag, tyvärr, placera filmen på listan över de sämsta filmerna hittills i år!

4

Dålig