Ted – För kärlekens skull (2018) Recension

Biografi Drama
6

Hyfsad

10

Ted Gärdestads makalösa genombrott saknar motstycke i svensk pophistoria. I början av 70-talet greps Sverige av total Ted-feber och hela landet fascinerades av hans glädje, energi, talang och fantastiska låtar. Över en natt blev han Sveriges första riktiga tonårsidol. Filmen är en berättelse om en av vår tids största kompositörer, hans orubbliga relation till brodern Kenneth, till musiken och till livet. Teds livsöde kom att beröra en hel nation. Hans musik har på många sätt definierat svensk pop, med texter av brodern Kenneth, fyllda med liv, kärlek, smärta och hopp.

Inte för att ”Ted – För kärlekens skull” inte har goda intentioner att spegla en av våra mest folkkära artister på ett fint och värdigt sätt. Men det är väldigt svårt att göra detta på två timmar utan att jäkta igenom stora delar av hans liv. Och det är precis vad man gör här. Men förutom detta får vi ett hyfsat porträtt av artisten från hans tonår ända fram tills hans sjukdom tar över hans liv.

Ska vi se till filmens positiva delar så landar de helt och hållet i filmens första del. Här får vi se hur Ted växer upp och är på väg att bli tennisproffs tills att han upptäcker musiken och blir ett fenomen inom den svenska musikbranschen. Och vad jag gillar mest är musiken och hur bildsäkert man återskapar de svenska 70- och 80-talsmiljöerna, det är verkligen som att vara där igen. Skådespeleriet är riktigt bra här och även om det ibland blir lite överspel så underhåller denna del av filmen rejält.

Dock har filmen stora problem att övertyga hela vägen och trots hyfsade skådespelarinsatser, några riktigt roliga scener, så lider filmen rejält av ett ganska tamt manus och och valhänt regi. Det känns lite som ett omöjligt uppdrag att göra rättvisa till Teds sångröst och Pålssons sång övertygar inte hela vägen.

Filmen underhåller men hittar inte riktigt hela vägen hem och kommer tyvärr inte bli någon svensk klassiker!

6

Hyfsad