Britannia Säsong 1 (2018 TV) Recension

Drama Fantasy
5

5.3

Okej vad skönt, “Britannia” är ingen “Game of Thrones” kopia och det är väl bra. Frågan är om inte allt “bra” slutar där också? Visst gillar jag historiska serier som denna och allra helst när det handlar om Romare. Vet inte vart min fascination för dem kommer ifrån men visst var de ett intressant inslag i mänsklighetens historia!

Därav såg jag verkligen fram emot denna serie, mer än vad jag någonsin skulle längta efter “GOT“! Men snacka om att man kan bli besviken! Ska vi för det första titta på historiska felaktigheter så är denna serie översållad av dessa. Visst, man kan ta sig friheter, men inte hur långt som helst. Här har vi så en stam som lever i det första århundradets södra delar av England. Då kan man undra hur det kommer sig att de bor vid ett Walesiskt skifferbrott från 1800-talet? Vi kan även i serien se en flicka flå en kanin, något som inte fanns i landet innan Romarna introducerade dem. Och hela serien är översållad av sådana historiska felaktigheter.

Och där skulle allt elände kunna sluta om man nu inte måste ta hänsyn till resten också! Ska man se till skådespeleriet är det åt det dåliga hållet. De flesta karaktärer framförs på ett väldigt platt och livlöst sätt och sämst av alla är nog David Morrissey som ständigt proklamerar att han är Rom i vad som är överspel utan dess like. Här ser vi också danska Nikolaj Lie Kaas som den utstötta druiden Divis som är lite av seriens Jediriddare där han springer omkring i skogen, och ändrar sinnet på i stort sett alla han möter, med en viftning av sin hand! Jo det är sant! På det blandar man in än fler druider som man undrar om de inte skulle ha medverkat i en helt annan serie (något av Monty Python) och filmens specialeffekter lämnar massor övrigt att önska. Jag vet inte riktigt vad jag ska hitta som är positivt i denna serie, för jag försöker verkligen hitta något som är bra! Men okej då, den bjuder på snygga visuella scenerier som är trevliga att se!

Det hela känns väldigt stressat och slarvigt gjort. Det känns som en produktion som skyndats fram för att rida på vågen av serier som “GOT” och “Vikings” och på vägen snubblat och kraschlandat på näsan. Tråkigt då detta kunde ha varit så intressant att följa!

5